Skriv ut

276Sedan 1 januari 2006 säger ellagen att ersättning ska utgå till den som drabbas av elavbrott som varar mer än 12 timmar.

Drabbas du av ett sammanhängande strömavbrott som varar mer än 12 timmar har du rätt till ersättning. Kommer elen tillbaka under kortare tid än två timmar under avbrottet räknas det som sammanhängande.

Ersättning utgår inte om

  • Kunden inte har fullgjort sina skyldigheter så att elen har blivit avstängd, eller om kunden har begärt avstängning.
  • Avbrottet beror på kundens försummelse.
  • Överföringen av el avbryts för att vidta åtgärder som är motiverade av elsäkerhetsskäl eller för att uppreda en god drift- och leveranssäkerhet.
  • Avbrottet ligger utanför Nacka Energis så kallade kontrollansvar.
  • Avbrottet beror på fel i stamnätet

Ersättningsbelopp avbrott

Ersättningsbestämmelser avbrott

Skriv ut

Ellagen

Dina rättigheter regleras i Allmänna avtalsvillkoren och i Ellagen. De finns till för att hjälpa dig som enskild konsument om du av någon anledning känner dig felaktigt bemött eller behandlad.

För att göra det lite lättare för dig har vi lyft ut konsumentens rättigheter i Ellagen.

Skriv ut

Om du har klagomål eller synpunkter ska du kontakta kundcenter. Förhoppningsvis kan vi lösa problemet direkt. Ha gärna dina kunduppgifter och annan information väsentlig för ärendet till hands!

Kundcenter, öppettider och kontaktuppgifter

Om tvist uppstår

Ellagen

Skriv ut

Om konsumenten och kundcenter inte kan komma överens och tvist uppstår kan konsumenten lämna in en skriftlig reklamation, som nästa steg i processen. Om konsumenten har ersättningsanspråk till följd av ekonomisk skada samt person- eller sakskada, ska även dessa anspråk lyftas fram.

Nacka Energi | Box 753 | 131 24 Nacka | Sverige | 08-466 81 00 | Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.